Young girl at a paper recycling centre
Oppegård og Teigen gjenvinningsstasjon stengt 25.-26. november

Gjenvinningsstasjonene Oppegård og Teigen holder stengt 25. og 26. november på grunn av kurs og opplæring.
Bølstad gjenvinningsstasjon vil holde åpen som normalt. Adresse: Kongeveien 100, 1407 Vinterbro.

Ny app fra Follo Ren


Få tømmevarsel og adgangsbevis i én og samme app! Follo Ren appen gjør hverdagen litt enklere ved å samle begge disse funksjonen i samme app. Last ned Follo Ren appen til din telefon:

Last ned Follo Ren appen

Slik tar du i bruk Follo Ren appen

  1. Last ned appen til din telefon
  2. Logg inn ved å bruke bankID (kun nødvendig for tilgang til adgangsbevis og kvoter)
  3. Aktiver tømmevarsling hvis du ønsker dette.
  4. Del adgangsbevis og kvoter med andre medlemmer i husstanden

Hva finner du i Follo Ren appen?

I Follo Ren appen kan du blant annet se tømmedatoer for din adresse og aktivere tømmevarsling i forkant av tømmedag. Dette er spesielt nyttig hvis du ikke har din avfallsbeholder stående ved veikanten, da vil du få en påminnelse om å trille frem beholderen. Du kan ha tømmevarsling på flere eiendommer hvis det trengs.

I appen finner du også ditt adgangsbevis til gjenvinningsstasjonene. For å få tilgang til en lavere pris ved levering til gjenvinningsstasjonene må du vise frem adgangsbeviset. I appen får du også oversikt over antall kvoter, gjenstående kvoter og historikk på leveringer.
Viktig: Det er den i husstanden som står som mottaker av kommunale avgifter eller tinglyst eier (hvis du bor i borettslag) som må logge inn først. Deretter kan vedkommende dele tilgang til andre medlemmer av husstanden

Via appen kan du melde om feil og mangler direkte til Follo Ren. For eksempel manglende tømming, ødelagt avfallsbeholder, forsøpling på Miljøpunkt og lignende. I tillegg finner du mye annet nyttig informasjon fra Follo Ren i appen.

Hva skjer med Min Renovasjon og MiljøID?

På sikt blir både appen Min Renovasjon (tømmevarsling) og appen MiljøID (adgangsbevis) faset ut og erstattet med Follo Ren appen.

Begge disse appene er produsert av eksterne selskaper som har laget fellesapper for alle aktører i avfallsbransjen. Det har gjort det vanskelig å få til nødvendige tilpasninger og ønskede endringer ut i fra tilbudet til Follo Ren og behovet til innbyggerne i Follo.

I tillegg har flere av våre kunder også hatt problemer med manglende tømmevarsel i appen, uten at leverandøren har klart å rette dette.

Derfor besluttet Follo Ren å utvikle en egen app, slik at vi selv har kontroll på innhold, endringer og feilretting.

Trenger du hjelp med appen?

Ofte stilte spørsmål

Generelt

Appen er laget for alle innbyggere i kommunene Frogn, Nesodden, Nordre Follo og Ås. Har du en mobiltelefon med iOS eller Android kan du laste ned appen.

Etter at du lastet ned Follo Ren appen og logget inn, kan du slette appene Min Renovasjon og MiljøID. Disse appene vil med tiden fases ut.

Ai, slikt kan skje, men la oss hjelpe deg.
Klikk her for å laste ned veileder til appen (PDF)

Hjalp ikke det? Ta kontakt med oss:
E-post: post@folloren.no
Telefon: 90 80 40 10

Det er helt greit. Appen er frivillig å bruke. Heldigvis har vi fysiske adgangsbevis du kan bestille i stedet.
Klikk her for å bestille fysisk adgangskort.

Det er ikke like enkelt å holde oversikt over gjenværende kvoter med adgangskortet, men det er fortsatt mulig. Du kan enten spørre en ansatt på våre gjenvinningsstasjoner neste gang du er innom, eller du kan ringe vår kundeservice på telefon 90 80 40 10

Hvis du kun ønsker tilgang til tømmevarsel og tømmekalender for din eiendom trenger du ikke å logge inn med BankID.

Ønsker du derimot tilgang til ditt adgangsbevis og eiendommens kvoter for levering av avfall til gjenvinningsstasjonene, må du logge inn med BankID. Vi bruker BankID for å verifisere at du er den du er og at du har tilgang til korrekt adgangsbevis og kvote.

Tømmevarsling

Hvis du har problemer med varsling, bør du sjekke følgende:

1.Tillater telefonen varsling for Follo Ren appen?

2.Har du slått på varsling i Follo Ren appen?

3.Har du lagt til korrekt adresse?

4.Sjekk om du har seneste utgave av Follo Ren appen

5.For å motta varsel må du være i et område med nett (mobilnett eller wifi) i det øyeblikket varslet sendes ut.

Du må først sjekke om du har valgt riktig kommune. Dersom du har valgt riktig kommune, men likevel ikke finner adressen din, sjekk om du skriver adressen riktig, se etter stavefeil. 

Du kan fint sjekke dato for tømming uten å aktivere varsling. Da legger du til ønsket adresse, men velger å ikke aktivere varsling (bryteren forblir grå – vil si varsling deaktivert).  

Det er fordi brukeren selv må legge inn sin adresse og aktivere varsling for å motta tømmevarsel på sin adresse.  

Adgangsbevis

Nei. Hvis du tidligere har brukt MiljøID og delt eiendommen via den appen, trenger du ikke å gjøre dette på nytt i ny app. Alle delinger blir med over på den nye appen.

Årsaken til dette kan være at du ikke står oppført som tinglyst eier. Det betyr at den personen i husstanden som er tinglyst eier må logge inn først, for så å dele eiendommen/kvoten med deg.

Les hvordan man deler eiendom/kvote i punkt 5.1 i veilederen (PDF)

Delingskoden blir sendt til e-postadressen du tastet inn før du sendte koden. Dobbeltsjekk at e-postadressen er korrekt. Be gjerne mottaker om å sjekke søppelpost/spamfilter. E-posten kommer fra Follo Ren NoReply og kan ha havnet i spamfilteret.

Du må ikke ha adgangsbevis, men det lønner seg. Uten adgangsbevis må du betale fullpris (næringspris) ved levering av avfall. Har du adgangsbevis og gjenværende klipp på din kvote, kan du levere avfall til en lav egenandel.

Du kan lese mer om adgangskontroll her

Appen (adgangsbeviset) er kun en digital variant av et klippekort. Med adgangsbeviset kan vi og du se hvor mange klipp du har igjen, før man eventuelt må søke om utvidet kvote eller betale fullpris.

Follo Ren vil følge med på eventuelt misbruk av kvote. Det er ikke tillatt å bruke sin private kvote til næringsvirksomhet.

Du kan lese mer om hvorfor vi har adgangskontroll her