Young girl at a paper recycling centre

Ny app fra Follo Ren


Få tømmevarsel og adgangsbevis i én og samme app! Follo Ren appen gjør hverdagen litt enklere ved å samle begge disse funksjonen i samme app, i tillegg til en rekke andre nye funksjoner.

Slik tar du i bruk Follo Ren appen

  1. Last ned appen på din telefon – Google Play (Android) eller App Store (iPhone)
  2. Logg inn ved å bruke bankID (kun nødvendig for tilgang til adgangsbevis, kvoter, selvbetjening og melde inn avvik)
  3. Nå er appen klar til bruk!

Kom i gang ved å aktivere tømmevarsel, aktivere stoppested for Miljøbil, del adgangsbevis og kvoter med andre medlemmer i husstanden, selvbetjening og meld inn avvik direkte til Follo Ren via appen.

Hva finner du i Follo Ren appen?

  • Adgangsbevis
  • Administrering av din eiendom
  • Tømmevarsel og hentedatoer
  • Oversikt over dine kvoter og leveringer
  • Del tilgang til dine eiendommer med andre brukere av Follo Ren appen
  • Motta delinger for å kunne levere avfall for andre eiendommer
  • Meld inn avvik
  • Selvbetjening
  • Se stoppesteder og få varsel om Miljøbilen
  • Åpningstider og kø-bilder på gjenvinningsstasjonen

Adgangsbevis

For å få tilgang til en lavere pris ved levering av avfall til gjenvinningsstasjonene i Follo, må du vise frem ditt adgangsbevis. Bruk Follo Ren appen for å identifisere deg på våre gjenvinningsstasjoner med ditt digitale adgangsbevis, i form av unike QR-koder.

I appen får du også oversikt over kvoter, leveringer og opprett deling av kvote med andre i husstanden.

MERK: Det er den i husstanden som står som mottaker av kommunale avgifter eller tinglyst eier (hvis du bor i borettslag) som må logge inn først. Deretter kan vedkommende dele tilgang til andre medlemmer av husstanden.

Tømmevarsel og Miljøbil

I Follo Ren appen kan du aktivere tømmevarsel på ønsket adresse i forkant av tømmedag.

Dette er spesielt nyttig hvis du ikke har din avfallsbeholder stående ved veikanten, da vil du få en påminnelse om å trille frem beholderen. Du kan aktivere tømmevarsel på flere adresser dersom det er ønskelig. Her kan du også velge hvilket tidspunkt du ønsker å motta varsling på, samt velge hvilken avfallstype du ønsker å motta varsling på. I tillegg kan du se kommende hentedatoer på ønsket adresse.

I appen kan du også aktivere varsling på når Miljøbilen stopper i nærheten av deg. Varsling på stoppested blir sendt ut kl 18:00 dagen før. I tillegg kan du se kommende stoppe-datoer.

Meld inn avvik og selvbetjening

Via appen kan du melde om feil og mangler direkte til Follo Ren. For eksempel manglende tømming, ødelagt avfallsbeholder, forsøpling på Miljøpunkt og lignende. Her kan du også søke om utvidet kvote eller bestille matavfallskurv.

Åpningstider gjenvinningsstasjoner og kø-kamera

I tillegg kan du se våre åpningstider på gjenvinningsstasjonene med kø-kamera som tar bilde av køen hvert 5. minutt.

Hva skjer med Min Renovasjon og MiljøID?

Etter at du har lastet ned Follo Ren appen og logget inn, kan du slette appene Min Renovasjon og MiljøID. Tilgang til eiendom i MiljøID og tømmevarsel i Min Renovasjon er ikke lengre tilgjengelig for husstander i Follo-kommunene.

Begge disse appene er produsert av eksterne selskaper som har laget fellesapper for alle aktører i avfallsbransjen. Det har gjort det vanskelig å få til nødvendige tilpasninger og ønskede endringer ut i fra tilbudet til Follo Ren og behovet til innbyggerne i Follo.

I tillegg har flere av våre kunder også hatt problemer med manglende tømmevarsel i appen, uten at leverandøren har klart å rette dette.

Derfor besluttet Follo Ren å utvikle en egen app, slik at vi selv har kontroll på innhold, endringer og feilretting.

Trenger du hjelp med appen?

Ofte stilte spørsmål og svar

Generelt

Appen er laget for alle innbyggere i kommunene Frogn, Nesodden, Nordre Follo og Ås. Har du en mobiltelefon med iOS eller Android kan du laste ned appen.

Dersom du er bedriftskunde/næringsdrivende med kundekonto hos Follo Ren og har fått tilgang til digitalt adgangsbevis, fortsetter du å bruke MiljøID.

Etter at du har lastet ned Follo Ren appen og logget inn, kan du slette appene Min Renovasjon og MiljøID. Tilgang til eiendom og tømmevarsel i MiljøID og Min Renovasjon er ikke lengre tilgjengelig for husstander i Follo-kommunene.

Dersom du er bedriftskunde/næringsdrivende med kundekonto hos Follo Ren og har fått tilgang til digitalt adgangsbevis, fortsetter du å bruke MiljøID.

Det er helt greit. Appen er frivillig å bruke. Heldigvis har vi fysiske adgangsbevis du kan bestille i stedet.
Klikk her for å bestille fysisk adgangskort.

Det er ikke like enkelt å holde oversikt over gjenværende kvoter med adgangskortet, men det er fortsatt mulig. Du kan enten spørre en ansatt på våre gjenvinningsstasjoner neste gang du er innom, eller du kan ringe vår kundeservice på telefon 90 80 40 10

Hvis du kun ønsker tilgang til tømmevarsel, miljøbil og tømmekalender for din eiendom trenger du ikke å logge inn med BankID.

Ønsker du derimot tilgang til ditt adgangsbevis, eiendommens kvoter for levering av avfall til gjenvinningsstasjonene, melde inn avvik og selvbetjening – må du logge inn med BankID. Vi bruker BankID for å verifisere at du er den du er og at du har tilgang til korrekt adgangsbevis og kvote.

Dersom du er bedriftskunde/næringsdrivende og skal levere avfall til gjenvinningsstasjonene i Follo – da fortsetter du å bruke MiljøID som adgangsbevis på gjenvinningsstasjonen.

MERK: For å få tilgang til å bruke MiljøID på gjenvinningsstasjonen må det opprettes en kundekonto hos Follo Ren. Les mer her: https://folloren.no/bedrift/bedriftskunde-pa-gjenvinningsstasjonen/


Ai, slikt kan skje, men la oss hjelpe deg.
Klikk her for å laste ned veileder til appen (PDF)

Hjalp ikke det? Ta kontakt med oss:
E-post: post@folloren.no
Telefon: 90 80 40 10

Varslinger – Tømmevarsel og Miljøbilen

Hvis du har problemer med varsling, bør du sjekke følgende:

  1. Tillater telefonen varsling for Follo Ren appen?
  2. Har du slått på varsling i Follo Ren appen?
  3. Har du lagt til korrekt adresse?
  4. Sjekk om du har seneste utgave av Follo Ren appen – appversjon 2.0.9 (Android og Apple)
  5. Har du forsøkt å slette varsel deretter lagt til tømmevarsel på nytt og aktivert varsling?
  6. Har du fått varsling tidligere, men nå får du ikke varsel lengre. Kan det hende at du har skrudd på «ikke forstyrr» modus på telefonen?

OBS: For å motta varsel må du være i et område med nett (mobilnett eller wifi) i det øyeblikket varslet sendes ut

Du må først sjekke om du har valgt riktig kommune. Dersom du har valgt riktig kommune, men likevel ikke finner adressen din, sjekk om du skriver adressen riktig, se etter stavefeil. 

Merk: I Follo Ren Appen kan man kun finne tømmedager på adresser i Follo-kommunene

Du kan fint sjekke dato for tømming uten å aktivere varsling. Da legger du til ønsket adresse, men velger å ikke aktivere varsling (bryteren forblir grå – vil si varsling deaktivert).  Du ser fremtidige hentedatoer ved å trykke på ønsket adresse og deretter «Flere hentedatoer»

Ja det kan du. Etter at du har aktivert tømmevarsel på ønsket adresse, velger du hvilken avfallstype du ønsker å motta varsel på ved å huke av boksen under «Avfallstype».

Det er fordi brukeren selv må legge inn sin adresse og aktivere varsling for å motta tømmevarsel på sin adresse.  

Hvis du har problemer med varsling, bør du sjekke følgende:

  1. Tillater telefonen varsling for Follo Ren appen?
  2. Har du slått på varsling i Follo Ren appen?
  3. Har du lagt til korrekt stoppested?
  4. Sjekk om du har seneste utgave av Follo Ren appen – appversjon 2.0.9 (Android og Apple)
  5. Har du forsøkt å slette varsel deretter lagt til stoppested på nytt og aktivert varsling?
  6. Har du fått varsling tidligere, men nå får du ikke varsel lengre. Kan det hende at du har skrudd på «ikke forstyrr» modus på telefonen?

OBS: For å motta varsel må du være i et område med nett (mobilnett eller wifi) i det øyeblikket varslet sendes ut

Sørg for at du har valgt riktig kommune. 

MERK: Miljøbilen kjører kun i Follo-kommunene.

Adgangsbevis

Nei. Hvis du tidligere har brukt MiljøID og delt eiendommen via den appen, trenger du ikke å gjøre dette på nytt i ny app. Alle delinger blir med over på den nye appen.

Årsaken til dette kan være at du ikke står oppført som tinglyst eier. Det betyr at den personen i husstanden som er tinglyst eier må logge inn først, for så å dele eiendommen/kvoten med deg.

Les hvordan man deler eiendom/kvote i punkt 5.1 i veilederen (PDF)

Dersom du eier en eiendom i Follo, men likevel får beskjed om at det ikke er oppført noen eiendom på deg i appen, ta kontakt med vår kundeservice: post@folloren.no

Delingskoden blir sendt til e-postadressen du tastet inn før du sendte koden. Dobbeltsjekk at e-postadressen er korrekt. Be gjerne mottaker om å sjekke søppelpost/spamfilter. E-posten kommer fra Follo Ren NoReply og kan ha havnet i spamfilteret.

Du må ikke ha adgangsbevis, men det lønner seg. Uten adgangsbevis må du betale fullpris (næringspris) ved levering av avfall. Har du adgangsbevis og gjenværende klipp på din kvote, kan du levere avfall til en lav egenandel.

Du kan lese mer om adgangskontroll her

Appen (adgangsbeviset) er kun en digital variant av et klippekort. Med adgangsbeviset kan vi og du se hvor mange klipp du har igjen, før man eventuelt må søke om utvidet kvote eller betale fullpris.

Follo Ren vil følge med på eventuelt misbruk av kvote. Det er ikke tillatt å bruke sin private kvote til næringsvirksomhet.

Du kan lese mer om hvorfor vi har adgangskontroll her