Farlig avfall

Farlig avfall leveres enten til våre gjenvinningsstasjoner eller til Miljøbilen. Les mer om levering til gjenvinningsstasjonene her.

Farlig avfall er avfall som inneholder miljø- og helsefarlige stoffer. Disse stoffene må ikke komme ut i naturen og må behandles forsvarlig. Alt farlig avfall som leveres inn må være i original emballasje eller tydelig merket. Påse at emballasjen er tett. Ta kontakt med våre ansatte hvis du er usikker på hvordan du skal håndtere farlig avfall.

Ja takk
  • Vannbasert og oljebasert maling
  • Oljer
  • Løsemidler
  • Kosmetikk, parfyme og neglelakkfjerner
  • Rengjøringsmidler (såper, bilshampoo, avfettningsmidler, sølvpuss)
  • Salmiakk og klorin
  • Plantevernmidler
  • Spraybokser (hårspray, insektsspray, spraymaling o.l.)
  • Lakk
  • Lim og klebemidler
  • White spirit
  • Aceton
  • Frostvæske
  • Terpentin
  • Tennvæske
  • Vindusspylervæske
  • Etanol og metanol
  • Rødsprit
  • Tennvæske
  • Silikon, akryl og fugemasse
  • Trykkfarge
  • Tonerkassetter og blekkpatroner
  • Batterier
  • Bilbatterier
  • Brannslukningsapparat
  • Bromerte flammehemmere
  • Gassbeholdere
  • Gulvbelegg
  • Impregnert trevirke (eldre type)
  • Lyspærer og lysstoffrør
  • Asbest

Nei takk
  • Tom emballasje
  • Ammunisjon
  • Eksplosiver
  • Udetonert fyrverkeri
  • Smittefarlig avfall
  • Medisiner

Hva skjer med avfallet?

Farlig avfall blir sortert, pakket og deklarert på våre gjenvinningsstasjoner. Videre sendes farlig avfall til 19 ulike gjenvinningsanlegg. Materialgjenvinningssgraden på farlig avfall er 18 prosent. 78 prosent blir energigjenvunnet. Fire prosent går til deponi.

Ammunisjon og eksplosiver

Det er ikke tillatt å levere ammunisjon eller eksplosiver til gjenvinningsstasjonene. Avklar med politiet hvor du skal avlevere slikt avfall. Vi opplever med jevne mellomrom at kunder uanmeldt gjensetter ammunisjon og eksplosiver på våre gjenvinningsstasjoner. Dette medfører at stasjonene må evakueres og må holdes stengt inntil politiet har sikret eksplosivene. Slike hendelser blir politianmeldt.

Metall

Metall kan leveres til våre gjenvinningsstasjoner eller miljøbilen. Metall er produkter laget av blant annet jern, stål, aluminium, kobber, messing, tinn, bly, jern og stål. Emballasje laget av metall skal leveres som metallemballasje.

Visste du at?
Hvis mesteparten av et produkt består av metall kan du kaste dette i metallcontaineren på våre gjenvinningsstasjoner, selv om det også består av mindre deler plast, trevirke ol.

Ja takk
  • Stekepanner
  • Felger
  • Skilt
  • Rør
  • Bestikk
  • Gassgrill
  • Kniver
  • Møbler av metall
  • Barnevogner
  • Verktøy (som ikke går på strøm)

Nei takk
  • Metallemballasje
  • Produkter hvor metall utgjør kun en liten del

Hva skjer med avfallet?

Metall fra gjenvinningsstasjonene blir fraktet til Norsk Gjenvinning sitt anlegg på Øra i Fredrikstad. Her blir metallet kvernet og sortert etter type, og solgt videre som råvare til ny produksjon. Metall er en av de materialene det er lettest å gjenvinne, samtidig som det gir mer miljøgevinst å bruke gjenvunnet metall fremfor å hente ny råvare fra jorda. Materialgjenvinningsgraden på metall er 82 prosent.

Batterier

Batterier er farlig avfall og kan leveres gratis til Follo Rens gjenvinningsstasjoner og Miljøbilen. Du kan også levere batterier gratis til alle forhandlere som selger batterier.

Teip polene på oppbrukte batterier før lagrer de i for eksempel isboks, syltetøyglass ect. Det er ofte litt restenergi i batteriene, og da unngår du at de utgjør en brannfare.

Ja takk
  • Alkaliske batterier
  • Knappcellebatterier
  • Litiumbatterier
  • NiCD-batterier
  • NiMH-batterier
  • Oppladbare batterier
  • Mobilbatterier
  • Sparkesykkelbatteri
  • Elsykkelbatteri

Nei takk
  • Elbilbatteri

Hva skjer med avfallet?

Batterier blir sendt til sortering hos Stena Recycling i Frogner utenfor Lillestrøm. Her blir batteriene sortert ut i fra ulike typer og størrelser. Etter utsortering blir de ulike batteritypene sendt til ulike gjenvinningsanlegg. Batterier har en materialgjenvinningssgrad på 96 prosent.